Tips tegen rugpijn door het tuinieren

Tips tegen rugpijn door het tuinieren

Veel werk in de tuin is fysiek zwaar. Dan moet je uitkijken voor je rug, want het schiet er zo in. Van alle mensen die net zo lang in de tuin werken als ik, ken ik weinig mensen die geen last hebben van rugpijn. Daarom moet je er op tijd rekening mee houden, niet als je al 50 bent geweest. Vandaag geven we je tips uit de praktijk, of tips die ik van mijn chiropractor heb gekregen en in de praktijk heb gebracht.

Tip 1: Gebruik je andere kant

Ik ben rechts, dus ik heb de neiging om veel met rechts te doen. Probeer dat eens om te draaien en bijvoorbeeld met links te vegen of te harken. Vooral harken en vegen zijn zeer slechte bewegingen voor je rug, omdat het eenzijdig is. Als je het afwisselt, kom je beter in evenwicht. In het begin is het wel lastig om af te wisselen, maar als je veel oefent weet je straks niet beter.

Tip 2: Werkzaamheden afwisselen

Probeer werkzaamheden, als het kan, zoveel mogelijk af te wisselen. Als ik bijvoorbeeld een hele tijd moet spitten, dan ga ik dat afwisselen met harken of dingen planten. Dit zijn heel andere bewegingen met een andere lichaamshouding. Ga bijvoorbeeld een kwartier spitten en een kwartier of halfuur wat anders doen. Of ga na het spitten iets doen waarbij je recht kunt staan, het oppotten van planten bijvoorbeeld.

Tip 3: Niet bukken

Buk niet als je bijvoorbeeld onkruid gaat wieden, maar hurk en wissel af door op je knieën te zitten (met goede kniebeschermers). Ook als je even wat oppakt van de grond: door de knieën gaan, niet bukken! Maak er een gewoonte van, dan heb je al veel winst voor je rug.

Tip 4: Anders tillen

Als je iets moet tillen: zorg dat iets op een verhoging ligt. Het is beter voor je rug om iets van 30 centimeter hoogte te tillen (of een halve meter), dan van de grond. Ook hier geldt: ga door je knieën, en houd het object dicht tegen je lichaam aan. Hier moet je meteen al rekening mee houden, dus leg zware materialen nooit op de grond, altijd op een verhoging. Ik heb bijvoorbeeld een tuintafel in mijn werkplaats waar de bladblazer op staat. Ik zet hem zo klaar dat ik hem meteen op m’n rug kan doen, dan hoef ik hem niet zo zwaar te tillen. Nog een voorbeeld: de bak met kalk staat ook op tafel, van daar kan ik hem gemakkelijker tillen. Een zware zak potgrond of kalk kun je trouwens beter niet tillen (behalve als je hem gekocht hebt en hem mee moet nemen naar huis, natuurlijk). Haal er telkens kleine beetjes uit als het op de grond staat.

Tuinieren rugpijn bukken
Zo moet het dus niet!

Tip 5: Houd je spieren warm

Zorg dat je in de winter flink wat kleren aanhoudt. Maar zorg er ook voor dat je op tijd een laagje uit doet, zodat je niet oververhit raakt. Als je gaat zweten, vat je weer kou. Trouwens: ook als je geen last hebt van de kou, richt de kou wel schade aan bij je spieren, vooral als het vochtige kou is.

Tip 6: Warming-up

Ik begin mijn werkdag altijd met lopen in het bos om te controleren of er iets bijzonders is. Op die manier heb ik meteen een warming-up: mijn spieren zijn dan opgewarmd voor eventueel zwaar werk.

Tip 7: Gebruik je bladblazer maar kort

Als je een bladblazer op je rug hebt, ga dan nooit langer dan een kwartier aan het werk. De trilling van de machine (ondanks de trilrubbers die ertussen zitten), veroorzaakt schade die onomkeerbaar is. Hierdoor kunnen de uiteinden van je zenuwen afsterven. Je hebt het vast weleens gemerkt als je hem te lang hebt gebruikt; na een half uurtje voel je al dat je rug een beetje verdoofd is – dan moet je écht stoppen. Een bladblazer levert veel gemak op, maar te lang gebruiken is dus absoluut niet goed (ook niet voor je oren – gebruik altijd gehoorbeschermers). Een handbladblazer is trouwens ook heel slecht voor je rug, omdat je die schuin voor je houdt. Daarbij moet je dus ook links en rechts afwisselen.

Tip 8: Gebruik lange stelen

Gebruik lange stelen voor je spade, hark, cultivator en schop. Zeker als je zelf ook lang bent, is dit heel belangrijk. Vraag zeker om advies bij de speciaalzaak.

Tip 9: Train je rugspieren

Je hebt een korset van spieren rondom je rug die de fouten voor je rug corrigeert en als het ware de ‘klappen’ opvangt. Als je zo lang buiten werkt als ik, heb je enorm getrainde spieren in je rug. Is tuinieren gewoon een hobby van je, maar merk je dat je wel veel last hebt van je rug, probeer tijdens het sporten dan eens extra aandacht aan je rug te besteden.

Heb jij nog goede tips? Laat het ons weten!

Foto’s: Iris Otten

2 Reacties

  1. Bruikbare tips, bedankt.

Reageer op dit bericht

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*